ANTI DUTCH


MEMORANDUM
KELAB FASILITATOR TERENGGANU
BANTAHAN TERHADAP FILEM 'FITNA'


Saya mewakili badan bukan kerajaan, Kelab Fasilitator Terengganu mengutuk sekeras-kerasnya terhadap satu filem yang berjudul 'FITNA' yang diterbitkan oleh Ahli Majlis Perundangan Belanda Geert Wilder. Bantahan ini diambil atas faktor pendustaan yang dilakukan terhadap agama Islam agama suci kami.

Beberapa sedutan di dalam filem tersebut mengandungi fitnah terhadap agama Islam iaitu :
  1. kenyataan daripada paderi yang radikal dan menyebut surah AlQuran dengan diselitkan imej serangan 11 September terhadap Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York, pengeboman kereta api penumpang di Madrid, Sepanyol pada 2004 dan pembunuhan pengelur filem "Belanda Theo van Gogh" di Amsterdam street pada akhir tahun itu.
  2. diakhiri dengan karikatur Nabi Muhammad S.A.W yang kemudiannya disusuli dengan bunyi koyakan kertas.
Ini menggambarkan bahawa Islam itu ganas. Kami menolak usaha berterusan anti Islam yang semakin menular di Eropah kini. Oleh itu kami mengambil pendirian agar semua yang terlibat agar memohon maaf secara terbuka pada seluruh umat Islam bagi menyambung perhubungan yang harmoni antara agama. Kami juga tidak teragak-agak memulau semua produk, perkhidmatan dan apa jua kaitan dengan negara penerbit.


Yang Ikhlas
Mohamad Aswadi Mohamad
Timbalan Pengerusi



 

0 comments: