Jangan jadi Bal'am bin Ba'ura


Telah dibawa keperhatian saya darihal seorang blogger yang kebelakangan ini banyak membocorkan rahsia-rahsia berkenaan PAS dan pimpinannya yang disulamkan dengan "half truth" dan fakta yang tidak tepat dan berbaur fitnah.

Saya secara peribadi berpegang teguh kepada prinsip kebebasan bersuara walaubagaimanapun dalam hal-hal membabitkan kerahsiaan terutama yang melibatkan gerakan Islam PAS ini saya berharap agar semua pihak berhati-hati dan jika penulis adalah seorang ahli, maka ia akan akur pada salah satu adab berjemaah iaitu kerhasiaan.

Kita mungkin ghairah dengan sedikit maklumat yang dibocorkan kepada kita oleh mereka yang tidak bertanggungjawab, tetapi apabila kita menulis bagaikan berjalan dalam gelap-gulita, dalam keadaan teraba-raba, saya bimbang kita boleh membahayakan jemaah dan pimpinan yang terlibat tanpa kita sedari. Kecualilah kita memang ada agenda untuk menjatuhkan pimpinan parti dan meranapkan jamaah.

Teguhkan pendirian dan sentiasa mematuhi dan taat pada adab dan disiplin berjamaah, insyallah kita selamat.

Menurut cerita daripada Ibnu Abbas, pada zaman Nabi Musa a.s ada seorang alim bernama Bal’am bin Ba’ura. Allah s.w.t telah mengurniakan kepada Bal’am rahsia khasiat-khasiat nama-nama Allah Yang Maha Besar [ Do'a Bal'am bin Ba'ura mustajab] . Nabi Musa a.s dan kaum Bani Israil, setelah selamat daripada Firaun, sampai hampir dengan negeri tempat tinggal Bal’am. Raja negeri tersebut ketakutan, takut kalau-kalau negerinya diserang oleh kaum yang telah berjaya menewaskan Firaun. Setelah bermesyuarat dengan penasihat-penasihatnya Raja tersebut memutuskan untuk meminta pertolongan Bal’am agar Bal’am menggunakan ilmunya [berdo'a] untuk mengalahkan Nabi Musa a.s. Bal’am yang pada mulanya enggan berbuat demikian tetapi akhirnya bersetuju juga setelah isteri kecintaannya menerima sogokan daripada Raja [Bal'am kalah dengan pujukan isteri]. Bal’am dengan kekuatan ilmunya dan kemujaraban doanya telah mengenakan sekatan kepada Nabi Musa a.s. Menurut cerita, doa dan perbuatan Bal’am dimakbulkan Allah s.w.t dan ia menjadi sebab kaum Nabi Musa terperangkap di Padang Teh beberapa tahun lamanya. Apabila Nabi Musa a.s mendoakan agar kaumnya dilepaskan daripada sekatan tersebut, Allah s.w.t memakbulkan doa tersebut dan pada masa yang sama laknat turun kepada Bal’am. [mati dalam keadaan kafir]

http://n32.blogspot.com


ini ada kaitan dengan usrah bersama Ustz Harun tempohari . nanti kita kongsi sesama

 

0 comments: