CATATAN RAMADHAN

Ya Allah jadikanlah kami orang yang sempurna imannya,


Dalam Surah Al Baqarah...
“Hai orang-orang yang beriman diwajbkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"

Selamat datang wahai ramadhan, wahai penuntut di Madrasah Ramadhan, berusahalah kamu di dalam melaksanakan kerja ibadah kamu untuk sepanjang sesi pengajian sebulan ini. Tiga fasa pengajian kita yang dipenuhi jam kredit 24 jam, tanpa rasa malas malahan ikhlas, tanpa rasa berat namun cepat, tanpa rasa tangguh namun bersungguh menuntut kita mecapai ijazah KETAQWAAN.

Pesanan ana yang pertama agar semua ahli Fasi dapat melaksanakan ibadat sepanjang bulan mulia ini dengan penuh ketaqwaan. Iaitu kita takut betul-betul dengan Allah. Berbeza kita takut dengan binatang buas, apabila kita masuk ke dalam hutan terdengan ngauman harimau kita gerun kita sembunyi kerana takut bertemu ia, tapi Allah selagi kita takut dengan Nya selagi kita hampiriNya.

Maybe sepanjang bulan ini menuntut kita mendidik nafsu dan perasaan bagi menjalani ibadat yang terbaik, walaupun dalam keletihan namun panggilan mesyuarat, program, usrah dan aktiviti yanglebih mendekatkan diri kita jangan diabaikan. Buktikan bahawa jasad yang terpilih ini bukan sebarangan di hadapan mata musuh, mampu menawan dan melawan.

Akhir kata sambutlah keberkatan Ramadhan ini dengan sepenuh hati, usaha untuk mencari malam terbaik daripada setibu bulan. Wallahualam Mohon maaf Ramadhan.

Pengerusi

 

0 comments: