SAJAK KEMATIAN


Heboh satu Malaysia, pabila Buletin utama menyiarkan ketidak puas hatisan sepasang ibubapa apabila anak mereka mengadu melihat video klip 'sajak kematian'.




pelbagai isu timbul, hinggalah pihak kementerian mengarahkan klip video ini disiasat.


Melihat pada polemik ini, ana rasakan Kelab Fasi telah biasa gunakan klip video ini semasa slot muhasabah, kebanyakan penerimaan peserta adalah amat baik malahan mereka rasa insaf dan ingin berubah. tayangan ini diselang seli dengan nasihat dan pesanan agar kita sentiasa perlu nilai dan hisab kehidupan kita sepanjang masa.

Begitu juga dengan kaedah ustaz abdullah khairi juga yang sentiasa bermain dengan tayangan multimedia dalam kaedah berdakwah turut memaparkan klip video ini. Kebanyakan budak-budak akan mula takut & menangis.





Asal-Usul
ana rasa Sajak Kematian ini ada salasilah dengan Rufaqa'
apabila melihat klip video tersebut, terdapat beberapa orang yang memakai serban ala-ala 'abuya' turut kelihatan.



dan lihat blog ini sajak kematian, ianya ada kaitan dengan kumpulan ini.



Wallhualam, pernah rterdengar satu kes dulu bahawa isu suara yang dirakamkan di dlama kubur haram. Watak malaikat soal siasat dalam kubur.

Isu Sebenarnya

Boleh ke budak umur yang muda menonton ' klip video' yang menakutkan ini. Bayangkan dengan tayangan cerita terbaru di TV3 sendiri Puaka Niyang Rapik .



Puaka Niyang Rapik mengisahkan misteri di sebuah perkampungan yang diberi nama Niyang Rapik. Penduduk kampung itu percaya akan kehadiran kuasa ghaib yang mengerikan setiap kali tibanya Tahun Baru Islam.

perbezaan, antara menonton bersama anak-anak kecil malam khamis cerita seram yang sia-sia yang mengajar takut pada hantu, puaka dan jin,

tapi melihat klip video menakutkan ketika di alam kubur, menginsafkan hingga mengalir air mata. Yang mana lebih baik.

cuba fikir mengajar anak takut pada hantu yang menyebabkan mereka akan takut untuk keluar ke tandas pada waktu malam hingga menyusahkan kita, atau takut dengana zab Allah. ingatlah bahawa :"Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya uantuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat." (Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya)

Mengapa bermula 7 tahun, sekolah pun baru darjah 1, Pesan Nabi: Budak-budak, start umur 7 tahun, mak bapak kena suruh sembahyang. Masuk 10 tahun, kalo suruh semayang, tanak semayang jugak, mak bapak boleh rotan anak.

itu kena ajar solat, solat tu untuk apa bukan ke untuk simpanan mati kelak, di tadika ana budak-budak 6 tahun dah mula bersoal jawab berkaitan agama. Itulah sebabnya pendedahan awal perlu dilakukan untuk didik anak anda semua menjadi sole solehah.


Ir. Dr. Riza Atiq Abdullah O.K. Rahmat
BECivil, MCivilEng(UTM), PhD(UKM) , P.Eng, MIEM
(Transportation Management and Modeling)
Director of Centre for Academic Advancement, UKM



di dalam buku " Ke Arah Pembentukan Kanak-Kanak' yang dikarang oleh Ir Dr Riza Atiq Bin O.K. Rahmat

"Agaknya masih ramai lagi orang mengingati bagaimana dua kanak-kanak perempuan di India yang dinamakan Amala dan Kamala dididik dan dibesarkan oleh serigala. Kedua-duanya tidak boleh berjalan seperti manusia, tidak boleh bercakap dan tidak mahu memakan makanan yang dimasak. Kedua-duanya boleh berlari sangat pantas dengan merangkak dan boleh menghidu bau seperti serigala. Ketika ditemui, kedua-duanya berumur 8 dan 6 tahun, tetapi usaha mengajar mereka untuk menjadi seperti manusia normal adalah sia-sia belaka sehingga akhirnya kedua-duanya mati.

 

0 comments: