Persidangan Pertubuhan-Pertubuhan Islam Malaysia

Persidangan Kebangsaan Pertubuhan-pertubuhan Islam Malaysia
Tempat : Kota Bharu, Kelantan
Tarikh : 15 – 16 Syawal 1428 / 27-28 hb Oktober 2007
Anjuran : Kerajaan Negeri Kelantan Darul Naim dan Sekretariat Kongres Umat Islam Malaysia (SKIMA)
Penyertaan : 500 orang perwakilan dari 78 Pertubuhan-Pertubuhan Islam peringkat Negeri dan Kebangsaan

Alhamdulillah, Kelab Fasilitator Terengganu telah menghantar dua orang wakilnya iaitu Timbalan Setiausaha, saudari Nurrul Alia dan ahli Kelab Fasi Dungun iaitu Saudari Liyana. Penasihat Kelab Fasi Terengganu iaitu Cikgu Mohd b. Draman turut menyertai persidangan atas stand sebuah NGO lain.

Untuk maklumat lanjut mengenai persidangan tersebut, klik sini.

0 comments Links to this post  

Liqa' Idulfitri 2007

LIQA' AIDILFITRI 1428 H
Tarikh : 19 Oktober 2007 bersamaan 7 Syawal 1428
Masa : 3.00 - 5.00 petang
Tempat : Rumah Keluarga Puan Nurhaimi & En. Khairuddin
Pengisian : Ustaz Burhanudin Abdullah


Khusyuk mendengar pengisian


Al-Waqiuddin cute berkopiah



Antara yang hadir

0 comments Links to this post  

Tazkirah Idulfitri 1428H

Aidil Fitri: Sambut Kemenangan @ Sambut kedatangan syaitan?

Salam ramadhan mubarak. Syawal sebulan kan, jadi ada baiknya kalu kita buat sedikit muhasabah ramadhan sebelum kita masuk ke gerbang madrasah ramadhan akan datang (moga kita masih dikurniakan kesempatan).

Idul Fitri adalah hari umat Islam menyambut kemenangan setelah sebulan berpuasa dan bermujahadah melawan hawa nafsu. Hari ini juga diistilahkan sebagai hari berbuka puasa bagi umat-umat Islam yang berpuasa di sepanjang bulan ramadhan. Dalam kegembiraan & ketidaksabaran kita menanti tibanya lebaran, adalah baik jika kita mengetahui terlebih dahulu cara - cara untuk menyambut kedatangan 1 Syawal, insyaAllah selepas pukul 7.15 petang (mengikut waktu tempat masing-masing). Di sini digariskan dua cara yang diajarkan oleh para ulama'...

Malam 1 Syawal

Antara perkara-perkara yang disunatkan untuk kita lakukan dalam menyambut ketibaan satu Syawal ialah;

  1. Melaungkan takbir sebagai tanda kebesaran Allah S.W.T. Banyakkanlah bertakbir dan memuji kebesaran Allah,Tuhan yang empunya segala ni'mat. Tidak kira dalam apa jua keadaan/pekerjaan kita malam tu, kita disunatkan memperbanyakkan laungan takbir. Sambil-sambil memasang langsir/mengacau dodol/masak ketupat/buat kuih/sambil-sambil nak sembelih ayam ke..sunat kita melaungkan takbir. Takbir dibahagikan kepada dua :
    1. Takbir Mutlaq = Takbir yang tidak dikaitkan dengan masa. Sunat bertakbir bila-bila masa
    2. Takbir Muqayad = Takbir yang dikaitkan dengan masa. Contoh, sunat bertakbir selepas jatuh matahari 30 ramadhan.
  2. Menghidupkan malam satu Syawal dengan memperbanyakkan solat-solat sunat seperti solat sunat tasbih, solat sunat witir, solat sunat tahajjud dan solat-solat sunat yang lain. Malam satu Syawal adalah di antara malam-malam yang mempunyai banyak fadhilat dan keberkatan.
  3. Memperbanyakkan doa-doa untuk kebaikan dan kebajikan. Malam 1 Syawal adalah di antara malam(waktu) yang mustajab doa.
  4. Sunat menghiasi rumah agar kelihatan bersih dan indah.
1 Syawal

Pada hari 1 Syawal, kita disunatkan;

    1. Bangun awal daripada tidur.
    2. Mandi sunat Hari Raya
    3. Membayar zakat bagi yang belum bayar zakat (antara waktu terbenam matahari akhir ramadhan sehingga sebelum selesai solat Idil Fitri,adalah masa yang sunat untuk membayar zakat fitrah)
    4. Menunaikan solat Idul Fitri berjemaah
    5. Menjamu makanan kepada orang lain. Contoh, menghidangkan makanan kepada tetamu.
    6. Berziarah. Afdhal kita dahulukan menziarahi rumah orang yang penting dalam hidup kita seperti
      1. Rumah ibubapa(bagi mereka yang tidak tinggal serumah dengan ibubapa)
      2. Guru-guru agama(orang yang mengajarkan agama kepada kita seperti orang-orang alim, tok-tok guru, ustaz-ustaz dan sebagainya)
    7. Bersedeqah. Sunat memperbanyakkan sedeqah sama ada dgn duit atau barang-barang lain. Di sini dijelaskan amalan memberi duit raya sebenarnya adalah amalan bersedeqah seperti yang diajarkan oleh ulama-ulama terdahulu.
      1. Cara yang betul ialah ketika kita nak beri duit raya,kita niatkan 'aku beri sedeqah kerana Allah' supaya amalan tu dikira ibadah dan mendapat pahala.
      2. Perlu juga diingat bahawa menurut qaul mu'tamad,kanak-kanak yg belum baligh tidak sah menerima harta kerana antara syarat-syarat sah seseorang mentasaruf (mengelola) harta ialah dia hendaklah baligh (sempurna aqal). Sepatutnya duit raya tu kita beri kepada walinya (ibubapa) sebagai wakil kepada kanak-kanak tersebut. Walaubagaimanapun, ada qaul dhoif daripad a Imam Ramli (mazhab Syafie) yang mengatakan harus memberi sesuatu harta kepada kanak-kanak yang belum baligh.
    8. Memakai pakaian baru dengan niat kerana Allah @ niat untuk menzahirkan ni'mat Allah yang dimilikinya.

Sedikit tambahan, Nabi dan para sahabat ketika bertemu pada hari raya,mereka saling mendoakan antara satu sama lain. Nabi mendoakan "Tabaarakallahu minkum" kemudian disahut pula oleh para sahabat dengan "minna wa minkum taqabbal yaa Karim". Jadi adalah lebih elok jika kita amalkan sunnah ini, ketika bertemu selain mengucap 'selamat hari raya maaf zahir & batin', kita iringi juga dengan doa.

  • Amalan2 yg bercanggah dgn ajaran Islam

Antara amalan menyambut raya yang bercanggah dengan ajaran Islam ialah;

  1. TV menyediakan program-program hiburan yang haram. Malah sesetengah masyarakat, ada yang mengisi hari raya dengan menonton rancangan-rancangan TV secara berjemaah (sekeluarga). Ada juga yang mengisi raya dengan pergi ke pawagam-pawagam menyaksikan filem-filem terbaru sempena hari raya.
  2. Hari raya disambut dengan letupan mercun. Ini adalah bercanggah dengan cara-cara yang digariskan di atas kerana bermain mercun melalaikan bahkan mengganggu ketenteraman jiran tetangga. Lebih teruk lagi boleh mudharatkan diri. Kita sebenarnya telah terpengaruh dengan budaya perayaan Tahun Baru Cina.
  3. Ikhtilat (pergaulan bebas) antara lelaki dan perempuan yang harus berkahwin(bukan mahram).
    1. Bersalaman antara lelaki dan perempuan bukan mahram
    2. Beraya/berziarah secara berombongan antara lelaki dan perempuan bukan mahram. Kebanyakan rumah-rumah juga tidak mengasingkan kawasan antara tetamu lelaki dan tetamu permpuan yang bukan mahram. Contohnya rombongan muda-mudi/kawan-kawan sekelas dan sebagainya.
    3. Berpakaian dengan niat utk menunjuk-nunjuk (riya' ). Bahkan seolah-olah sudah menjadi satu budaya, hari raya menjadi hari untuk melaram sakan/bertabarruj bagi kebanyakan orang. Agak2nya kita beli/tempah baju raya yang lawa2 tu untuk apa? betulkan niat..

Akhir kata, sambutlah 1 Syawal ini dengan penuh kesederhanaan dan keinsafan. Kita telah meninggalkan satu bulan penuh berkat, yang dikhususkan oleh Allah untuk kita beribadah. Janganlah 1 Syawal yang merupakan hari kemenangan kita melawan hawa nafsu ini, kita cemari dgn amalan-amalan yang lagha bahkan bercanggah dengan garis panduan syariat. Ingat, syaitan sudah lama menanti-nantikan saat dia dibebaskan supaya dia dapat meneruskan kerja-kerja menyesatkan umat manusia. Kalu kita tidak beringat-ingat dalam menyambut hari raya, kita akan karam dalam tipu daya nafsu ammarah bi su' (nafsu yang mengajak kepada kejahatan).

Seumpama seorang ketua mafia yang dibebaskan daripada penjara, kemudian kedatangannya disambut dengan meriah oleh geng rapat dan anak-anak buahnya. Begitu juga syaitan(kepala kejahatan), alangkah gembiranya dia bila melihat keadaan umat manusia walaupun dengan ketiadaannya di bulan ramadhan, manusia masih hanyut dengan hawa nafsu sehinggalah menjelang syawal (saat syaitan dibebaskan daripada belenggu malaikat).

Tabarakallahu minkum.

Selamat Hari Raya.....minta maaf banyak-banyak kepada sahabat-sahabat yang terasa hati, teraniaya/ terpukul/ tersakiti oleh ana. Minta halal apa yang terambil haq tanpa izin... mana2 yg ana berhutang tu minta tuntut segera sebab ana memang jenis pelupa. Tak pun halalkan saja (he2...ha2)

__._,_.___

0 comments Links to this post  

PROGRAM BAKTI MASYARAKAT “PROKAT”

Tarikh : 05 Oktober 2007 (Jumaat) bersamaan 23 Ramadhan 1428 Hijrah
Tempat : Kg. Pak Madah, Bukit Payong, Marang
Masa : 08.30 pagi – 01.00 petang

Sasaran : Rumah pasangan suami isteri warga emas
( Tok Yatim dan To’Ki Mamat)
Ahli terlibat : 20 orang

Peserta program berkumpul di perkarangan Masjid Bukit Payong pada jam 08.30 pagi. 09.30 pagi ; bertolak ke lokasi dengan 7 buah kereta dan 4 buah motosikal beserta barang-barang sumbangan dan alatan membersihkan rumah.Aktiviti yang telah dilakukan ialah ; memasang langsir baru, menyampaikan pakaian raya, menyampaikan sumbangan kuih raya dan bahan-bahan dapur, menyampaikan zakat (pemberian peribadi ahli kelab), mengemas dapur, membasuh lantai rumah, membersihkan kawasan rumah pasangan warga emas tersebut, membakar sampah, memandikan dan menukar pakaian serta lampin warga emas lelaki, menyumbangkan sebuah kipas angin kaki (sumbangan peribadi) dan beramah mesra dengan pasangan tersebut.

Pada jam 10.00 pagi, sejumlah 7 orang ahli kelab terpaksa berundur sementara daripada program bagi mambantu satu program anjuran Front Bertindak Anti Murtad (FOKAD) yang telah diadakan tidak jauh dari lokasi program kelab.Dalam program FOKAD tersebut, Kelab Fasi telah membantu dalam menyediakan ustaz untuk memberikan tazkirah.Jam 11.30 pagi, ahli-ahli kelab terbabit kembali semula membantu program kelab. Program ini telah mendapat liputan daripada wartawan akhbar Sinar Harian.

Pasangan ini mendapat perhatian dan bantuan daripada Front Bertindak Anti Murtad (FORKAD) Cawangan Terengganu. Kelab Fasilitator Negeri Terengganu telah mengambil inisiatif sempena bulan Ramadhan Al Mubarak dan Aidilfitri yang hampir menjelang tiba dengan membuat kunjungan / ziarah kasih kepada pasangan warga emas ini selain kapasitinya di mana kebanyakan ahli kelabnya turut menyumbang tenaga dalam aktiviti yang dianjurkan oleh FOKAD Terengganu.

Akibat masa yang terbatas (waktu solat Jumaat), beberapa akiviti terpaksa dilakukan dengan segera. Secara keseluruhannya, aktiviti sebegini wajar diteruskan di masa-masa akan datang bagi membantu golongan-golongan yang berda di dalam kesusahan. Ia juga satu pendekatan dakwah yang paling berkesan dengan menonjolkan aktiviti berbentuk kebajikan selain memberikan satu muhasabah kepada para dai’e (pendakwah) dalam menyebarkan risalah dakwah, memenuhi tanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka buminya, dan meneruskan kelangsungan para anbia’ dalam menegakkan kalimah Allah. Beberapa kekangan yang wujud seperti masa dan dana kewangan tidak dinafikan berlaku namun ia perlu diselesaikan secara bijaksana. Wallahua’lam !

* Disediakan oleh Pengerusi Lajnah Ekonomi & Kebajikan, Kelab Fasilitator Terengganu


Nurul dan Bob yang rajin bersembang dan memotong kuku Tok yang keras bangat


Haimi dan adik-beradik "cun", rajin membersihkan laman


Sukeri : Potong kuku Tok tak sesuai dengan ambe, pasang langsir? Boleh je...


Zubir yang bergegas membaiki kipas, tak dapat baiki?beli kipas


Adegan menyentuh hati... penuh kasih sayang...

0 comments Links to this post  

Ifthar Fasi 2007

Tarikh : 27 September 2007 (Khamis-Jumaat)
Tempat : D'Teratai Beach Resort, Rantau Abang, Dungun
Pengisian : Tazkirah, Pembentangan kertas kerja, LDK, Kedai Kopi, Riadah, Pembahagian Hadiah
Tema : Reunite For V

Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum...

Program ifthar Kelab Fasilitator Terengganu bukanlah pertama kali diadakan. Sebelum ini, ianya pernah dilaksanakan di D'Pengkalan Resort, yang mana ia turut menyelitkan agenda Brainstorming kali kedua kelab.

Ifthar kali ini diadakan di D'Teratai Beach Resort, Rantau Abang, Dungun. Kesemua peserta dijangka tiba selepas jam 5 petang dan sebelum waktu berbuka dengan membawa lauk tambahan. Yang lawaknya, hanya Koni seorang yang bawa... yang lain bawak kuih sebab miss communication..huhu..nasib baik tom-yam banyak...

Selepas berbuka, semua peserta (semua dianggap peserta), bersolat Maghrib, Isyak dan terawih berjemaah. Kemudian, kami diberi sedikit pengisian mengenai isu-isu remaja di Terengganu. Al-maklumlah...nama pun Kelab Fasi...yang perlu membimbing remaja di zaman mencabar ni...

Pada malamnya,dadakan satu LDK (fasi pun kena lalui LDK juga...). Kumpulan dibahagikan mengikut Alumni Institusi Pengajian masing-masing. Dalam masa 15 minit, kami dikehendaki mengumpulkan seramai mungkin nama sahabat-sahabat senegeri... Nak tengok ukhwah macamana... Ada juga soalan yang perlu kami selesaikan dan hasil 15 minit itu akan kami bentangkan esok selepas Solat Subuh.

Sesi LDK tamat jam 12 malam dan masing-masing bebas melakukan aktiviti sendiri. Kebanyakannya buka kedai kopi la...memandangkan lama tak berjumpa... Nama pun reunite.

Alhamdulillah, qiamullail sempat diadakan bersama dengan sahur dan kemudian solat subuh berjemaah. Satu tayangan khas Memori Kelab Fasi diadakan sebelum riadah... (Riadah bulan puasa?)Tengok la muka2 yang masih segar di pagi hari puasa nanti...

Selepas riadah, masing-masing bergegas untuk slot bersama penasihat kelab.
Selama 1 jam setengah, kami dipenuhkan dengan harapan dan keinginan melihat kejayaan kelab membangunkan remaja. (Huhu...berat tu...). Selepas itu, pembentangan hasil LDK yang sepatutnya dibuat selepas subuh telah dilaksanakan. Macam betul-betul adik peserta rasanya...

Sesi akhir, pembahagian cenderahati untuk setiap orang...
Program tamat sebelum solat Jumaat...

Gambar-gambar menarik...


Buka kedai kopi...


Riadah Pagi Ramadhan

Indahnya pemandangan pagi...

Udara segar untuk "ibu mengandung"


Ni ok lagi...petang nanti...huh, rasa la penatnya....

Apa beza dengan gambar kat atas?

Pengerusi kelab menyampaikan cenderahati


Timbalan Pengarah program yang sentiasa ceria...


Anak ketiga Kelab Fasilitator Terengganu-bakal pewaris yang "bekeng"



Ha... ni partner dia... Pemalu sket....



0 comments Links to this post  

Jaulah Raya 2005

Jalan-jalan Raya pada Idulfitri 2005 pulak...
Tempat : Sekitar daerah Kuala Terengganu-Marang-Kuala Nerus


Tak lupa kewajipan...


Beraya sambil tumpang solat di rumah ahli kelab fasi-Munirah


Madi makan dengan penuh semangat...


Aeman makan dengan lahap...rumah pertama


Ni kat rumah moderator blog ni...

0 comments Links to this post  

Jaulah Aidilfitri 2004

Jalan-jalan Raya pada Idulfitri 2004
Tempat : Sekitar daerah Kuala Terengganu-Dungun-Kuala Nerus

Di rumah Maryam Jameelah di Dungun


Bersama tuan rumah


Mengatur perjalanan


"Ada orang tak ni....?"


Di rumah Siti Julia Jusoh, Dungun


Rumah terakhir -Suryana di Manir

0 comments Links to this post  

Hari Keluarga 2006

Hari Keluarga 2006
24 Mac 2006 (Jumaat)
D'Pengkalan, Rantau Abang, Dungun
Pengisian : Sukaneka Pantai dan Pembentangan kertas kerja


Sesi bertukar hadiah yang ceria...


Ni khusyuk mendengar ke khusyuk mengantuk, tak tau la...


Pembentangan kertas kerja oleh Ustaz Latif


Game SAIDINA Gergasi...


Apa jenis larian daa...


Pencabar Speed Master


Taklimat Sukan Pantai


Cepat...SMS Speed Master


Menyeberang sungai ke pantai

0 comments Links to this post  

Imbasan Brainstorming

BRAINSTORMING TENAGA KELAB FASILITATOR 2005
D'PENGKALAN, RANTAU ABANG, DUNGUN


Bertukar hadiah ke berebut hadiah?


Yaah... Muslimat boleh!


Berusrah di tengah-tengah sungai


Berta'aruf di bawah pohon nyior... di tengah gelita...huhu






0 comments Links to this post